Kritisch op risicobezoek bij AkzoNobel

Donderdag 19 oktober 2017 zijn raad- en Statenleden na bijna een jaar weer te gast bij AkzoNobel Hengelo. AkzoNobel wil ons bijpraten over de lekkages in de zoutwinning, zo verwacht ik. Zoals je op de foto ziet hebben de media en ikzelf vanaf 2015 veel aandacht gegeven aan de incidenten bij AkzoNobel in Twekkelo. Nu is het zaak kritisch te kijken of AkzoNobel zijn zaakjes weer op orde krijgt. D66 wil een verantwoorde zoutwinning. Ook houd ik AkzoNobel graag aan zijn belofte “geen lekkages vanaf 2018.” Akzo’s vernieuwde risico-inschattingen over potentieel instabiele zoutcavernes hebben daarnaast mijn aandacht. 

Grote lekkage had niet gehoeven

Na een grote lekkage in juli 2017 heb ik vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders van Enschede. Met hulp van Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) zijn deze beantwoord. Helaas bleek mijn vermoeden waar. Zoveel als vier volle tankwagens zijn gelekt uit een leidingdeel dat afgekoppeld zou worden. SodM geeft nu toe dat AkzoNobel dit onderdeel beter eerder af had kunnen koppelen. Maar dat is “met de kennis van nu,” volgens SodM. Daar ben ik het niet mee eens.

Waarom neemt AkzoNobel tot 2018 bewust risico op lekkages?

AkzoNobel wist, of had kunnen weten, dat dit leidingdeel een hoger risico liep lek te raken. AkzoNobel wilde dit deel immers afkoppelen. Deze plek in de leiding werd ook niet onderhouden. Dit was een zogenaamde “potentieel zwakke plek” waarvan AkzoNobel bewust het risico heeft genomen dat het ging lekken. Overigens geeft SodM aan dat na 1 januari 2018 dergelijke potentieel zwakke leidingplekken niet meer in gebruik zullen zijn. “Helaas blijft er tot 1 januari 2018 nog een verhoogde kans op lekkage van pijpleidingen,” zo schrijft SodM in antwoord op mijn vragen. 

Ik vraag me serieus af waarom AkzoNobel ervoor kiest de zoutproductie door te laten draaien. Want AkzoNobel Hengelo weet een verhoogd risico op lekkages te lopen. Natuurlijk moet AkzoNobel geld verdienen. Maar je kunt toch geen geld verdienen door een zekere milieuschade op de koop toe te nemen? Donderdag zal ik AkzoNobel hiernaar vragen. 

 

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.

Wanneer u dit formulier verzendt verschijnt uw reactie na goedkeuring openbaar onderaan deze blog. U bepaalt zelf of u uw naam en het onderwerp van uw reactie invult. De reactie en uw eventuele naam en het onderwerp worden opgeslagen in de database van de website, zodat de website de reacties (na goedkeuring) kan tonen. Zie voor meer informatie de privacyverklaring