Omgaan met een buurtapp

Nieuwe technologie brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee. Dat kan mensen dichter tot elkaar brengen. Maar ik zag afgelopen jaar ook in mijn buurt dat we met vallen en opstaan om leren gaan met een alert-app. In deze blog mijn ervaringen en wat ik daarvan geleerd heb. 

Een jaar in de buurtapp van Twekkelo

Nu ruim een jaar gebruiken we in Twekkelo de “Twekkelo Alert App.” Ongeveer één keer per maand komen hier berichtjes van buurtbewoners in. Zo waren eens kinderen kwijt, en dan is het fijn als andere bewoners hier even naar uit kunnen kijken. Een andere keer was een agressieve zwerver weggestuurd van privé-terrein, dan is het voor anderen fijn om dit in het achterhoofd te hebben wanneer je deze persoon tegenkomt. 

Soms is een voorval klein maar een bericht wel heel efficiënt. Zo was een pasgeboren kalf gesignaleerd en aangezien een kalf niet kan vertellen wie zijn eigenaar is bood de alert-app uitkomst. Verder hebben we nog (mogelijke) dieven gezien, loslopende honden, en aangelopen katten. 

Zo af en toe komen berichten tussendoor waarop mensen reageren met “Hier is deze app toch niet voor bedoeld?” Denk dan aan de campagne voor de aanleg van glasvezel, computervirussen die rondgaan, aankondigingen van feestjes, en de vraag waar heigeluid vandaan komt. 

Ook zag ik dat terecht geplaatste vragen of mededelingen worden opgevolgd door reacties die dreigen te ontsporen in discussies waar de buurtapp niet voor bedoeld is. Na zo’n voorval verlaten meteen een paar mensen de appgroep. 

Ik vermoed dat een alert-app voor urgente dingen is die de hele buurt aangaan. Het icoontje van de Twekkelose groepsapp is dan ook een politie-agent. Nu is mij niet precies duidelijk waar de oprichters de “Twekkelo Alert App” wel en niet voor bedoeld hebben. Logisch dus dat discussie ontstaat over welke berichten in de app thuishoren. Wel zou ik het jammer vinden als we niet samen een modus weten te vinden waarbij iedereen zich prettig voelt om deel te nemen aan de alert-app. Want als niet een groot deel van de buurt meedoet, heeft een app ook weinig zin… 

Waar en hoe de alert-app voor te gebruiken

Ik zou het een goed idee vinden om een alert-app alleen te gebruiken voor zaken die

  1. Urgent zijn, 
  2. Te maken hebben met de buurt, en
  3. Van belang zijn voor een groep mensen die je niet op een andere manier snel kunt bereiken. 

Berichten die in de alert-app worden geplaatst zou ik

  1. Zo kort en duidelijk mogelijk houden en
  2. Bij voorkeur niet verspreiden over meerdere appjes; liever één wat langer bericht dan drie korte appjes. 

Zo kan iedere buurtbewoner deelnemen aan een alert-app en ben je niet teveel tijd kwijt aan het meteen lezen van de berichten die hierin binnenkomen. Dat maakt dat je meteen kunt handelen bij een bericht. Dat is wel zo belangrijk wanneer je koe losgebroken is of de kinderen kwijt zijn. 

Reacties op berichten die niet voor de hele buurt van belang zijn horen niet in een alert-app thuis. Die zou je naar de berichtschrijver privé kunnen sturen. Wel is het natuurlijk aardig om de hele buurt te melden wanneer de kinderen of koeien gevonden zijn, dan gaan mensen niet onnodig zoeken. 

Richt een buurtkletsappgroep op

Voor allerlei andere leuke berichten zoals bijvoorbeeld aankondigingen van feestjes (niet urgent), discussies over heien, zoutcavernes of berichten over het gebruik van de groepsapp zou een “buurtkletsappgroep” in het leven kunnen worden geroepen. Speciaal voor de liefhebbers van gezellige buurtklets. In NRC las ik laatst een artikel over buurtapps waarin deze mogelijkheid van een “gezelligheidsapp” naast een “preventie-app” beschreven staat.

Meer recent is een proef gestart in Hengelo en Rijssen met een buurtapp die verschillende categorieën berichten aankan. Een bericht kun je plaatsen in één van de categorieën “nieuwtjes,” “helpen,” “overlast” en “onraad.” Deze app brengt inwoners in contact met wijkagenten en andere mensen naar keuze. 

Persoonlijk zou ik een kletsapp op “mute” zetten zodat ik maar eens in de zoveel tijd kijk wat er gezegd wordt. Dat kan ook, want berichten in een kletsapp zijn niet urgent. De berichten in een alert-app echter wil ik meteen lezen want deze zijn urgent, dus een alert-app zal ik nooit op mute zetten.  

Laten we blijven nadenken

We zullen moeten blijven nadenken en leren met deze nieuw technologieën. Een app biedt mogelijkheden die eerder niet bestonden. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken, laat gerust een reactie achter onder deze blog. In de Enschedese wijk Wesselerbrink is al ervaring opgedaan met een andere app, “Nextdoor”. 

Overigens zullen we ook moeten leren goed om te gaan met de privacy van mensen. Een hele discussie over bijvoorbeeld de vermoedelijke psychische gesteldheid van een zwerver is in geen enkele groepsapp interessant. Want het is allemaal speculatie. Je zou zelf toch ook niet willen dat zo over je gepraat wordt? 

Reacties

Goed verhaal!
Als de app gaat werken zoals jij voorstelt Vic, dan meld ik me weer aan, ben er idd een keer impulsief uitgestapt na onzinnig gespeculeer en geneuzel....
Groet Evelien
groet evelien

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.

Wanneer u dit formulier verzendt verschijnt uw reactie na goedkeuring openbaar onderaan deze blog. U bepaalt zelf of u uw naam en het onderwerp van uw reactie invult. De reactie en uw eventuele naam en het onderwerp worden opgeslagen in de database van de website, zodat de website de reacties (na goedkeuring) kan tonen. Zie voor meer informatie de privacyverklaring