Door het bewogen verleden van de Stadsbank Oost-Nederland doen allerlei verhalen en beelden de ronde. Dat heeft als gevolg dat mensen misschien niet zo goed binnen durven te stappen bij de Stadsbank. En dat is erg jammer, want het is zaak mensen met schulden zo snel mogelijk te kennen en hulp aan te bieden. Hoe eerder je binnenstapt bij de Stadsbank, hoe makkelijker je je problemen kunt oplossen.
Regelmatige steekproeven Stadsbank
Ik wil graag dat een groep mensen die van buiten komt steekproeven doet bij de Stadsbank. Dan vragen deze mensen een aantal dossiers op en bekijken zij wat hierin goed gaat en wat beter kan. Vervolgens maakt deze “visitatiecommissie” een openbaar rapport op. Door deze toetsing regelmatig uit te voeren kan iedereen zien hoe de Stadsbank zich ontwikkelt. En de Stadsbank kan eventuele gemaakte fouten verbeteren en ervan leren.
Visitatie in najaar 2017
Nadat ik dit voorstel deed in de gemeenteraad heeft de wethouder positief gereageerd. De NVVK, de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, visiteert in het najaar van 2017 de Stadsbank. De resultaten van deze kwaliteitsmeting worden met de raad gedeeld (zie pagina 2). Zo kan iedereen zien hoe het werkelijk bij de Stadsbank gaat.
Oordelen Nationale Ombudsman
Ook de Nationale Ombudsman volgt de Stadsbank Oost-Nederland. Eind 2016 bracht hij rapport uit naar aanleiding van klachten van een vrouw uit Hengelo over de Stadsbank. In de communicatie en uitvoering van de schuldhulpverlening aan deze vrouw is heel wat misgelopen. Samen met andere raadsleden heb ik dit alles doorgenomen met de Stadsbank. Want ook inwoners van Enschede zou dit kunnen overkomen.
De Stadsbank gaf aan vrijwel alle oordelen te erkennen en trajecten in te zetten om de dienstverlening te verbeteren. Zodat minder zaken mis zullen lopen. Een paar maanden later gaf Nationale ombudsman Reinier van Zutphen aan erg tevreden te zijn over de invulling van de aanbevelingen door de Stadsbank.